Vývoj cien a nákladov na PHM
Náklady na pohonné hmoty tvoria jednu z najvyšších nákladových položiek dopravcov v cestnej nákladnej doprave. Keďže ide o náklad variabilný, jeho výška je priamo úmerná realizovanému výkonu a s nárastom výkonov rastú aj náklady na pohonné hmoty.
Najväčším problémom súvisiacim s týmto nákladom je cena PHM, ktorá sa neustále v čase mení a často vykazuje značné výkyvy. Pre dopravcov tak môže byť problém, najmä pri dlhodobých a rámcových zmluvách, stanoviť výšku ceny za prepravu, ktorá by bola udržateľná z dlhodobého hľadiska. Vývoj ceny PHM a jeho vplyv na ceny prepráv býva preto často zohľadňovaní cez tzv. palivové prirážky. Ďalšou možnosťou je zmluvne dohodnuté prehodnocovanie cien pri vopred stanovej zmene cien PHM.
V praxi sa však bohužiaľ veľmi často stáva, že zákazník je veľmi citlivý na pokles cien PHM a sám iniciuje zmeny cien prepráv, naopak pri raste týchto cien často zvolí vyčkávaciu a vyjednávaciu taktiku, aby čo najviac oddialil premietnutie tohto rastu do cien prepráv. Spolieha sa napríklad na opätovný pokles cien, kedy bude môcť argumentovať, že cena PHM je opäť rovnaká ako napr. pred polrokom. Straty, ktoré takého jednanie dopravcovi spôsobí, mu následne potom nikto nepreplatí.
Je preto potrebné, aby dopravcovia vyvíjali istý tlak na svojich zákazníkov, najmä pri dlhodobých kontraktoch alebo spolupráci, a spoločne so zákazníkom vytvorili systém na zohľadňovanie týchto zmien. Vráťme sa však späť k vývoju ceny PHM a nákladom na PHM.
Náklady na pohonné hmoty
Stanoviť presne koľko % z celkových alebo jednotkových nákladov tvoria náklady na pohonné hmoty je v podstate nemožné. Náklady na PHM je možné sledovať napr. za zvolené časové obdobie (napr. za rok), na konkrétnu prepravu, na 1 km a pod. V zásade však môžeme povedať, že tieto náklady sa pohybujú v rozpätí cca 20 – 40% nákladov. Ich podiel závisí napr. od destinácii, do ktorých dopravca vykonáva prepravy, od vozidlového parku ale tiež napr. techniky jazdy vodičov. Ak napríklad uvažujeme, že náklady na 1 km sa pri návesovej súprave pohybujú približne od 0,9 – 1,1 EUR, spotreba takejto súpravy je cca 34 l/100 km a cena motorovej nafty v priemere napr. 1,09 EUR/l, potom podiel nákladov na PHM na jednotkových nákladoch predstavuje cca 0,33 – 0,41 %. Pri konkrétnej preprave s dĺžkou napr. 500 km, priemernou cenou nafty na trase prepravy napr. 1,08 EUR/l, spotrebe vozidla 34 l/100 km a nákladoch na túto prepravu napr. 490 EUR, by podiel nákladov na PHM predstavoval cca 30%.
Z uvedeného teda vyplýva, že náklady na PHM je potrebné sledovať individuálne pre každé vozidlo a každú prepravu a venovať im náležitú pozornosť. V tejto súvislosti je potrebné upozorniť ešte na jednu skutočnosť a síce, že zmena ceny PHM o isté % neznamená zmenu ceny za prepravu o to isté %. Mnohí zákazníci majú predstavu, najmä pri poklese ceny PHM, že ak cena PHM poklesne napr. o 10%, mala by aj cena prepravy poklesnúť o 10%. Ide o omyl, ktorý si môžeme demonštrovať na nasledujúcom príklade.
Zoberme si napríklad prepravu návesovou súpravou na vzdialenosť 1 760 km s dohodnutou cenou 1 700 EUR, kde priemerná spotreba ťahača je 35 l/100 km a priemerná cena PHM na tejto preprave 1,12 EUR/l. Táto cena bude zároveň predstavovať hranicu 100%. Zmenu ceny prepravy v závislosti od zmeny ceny PHM budeme sledovať pri 5% zmene ceny PHM. Výsledne hodnoty sú zobrazené v tabuľke 1. Napríklad pri zmene ceny PHM o 15 % predstavuje zmena cena prepravy %. Prehľadnejšie sú tieto zmeny zobrazené v tabuľke 1 a na obrázku 1.
Vzhľadom na veľký vplyv ceny PHM na náklady dopravcov vypracovala aj Medzinárodná únia cestnej dopravy (IRU) orientačnú maticu, pomocou ktorej je možné stanoviť zmenu celkových nákladov v závislosti od zmeny cien PHM. Táto matica je zobrazená v tabuľke 2. Zmena nákladov je rozdelená v závislosti od podielu nákladov na PHM na celkových nákladoch vozidla. Ak napríklad pri vozidle, kde podiel nákladov na PHM je 30% celkových prevádzkových nákladov, stúpne cena PHM o 10%, zvýšia sa celkové náklady o 3%. Táto matica môže byť pre dopravcov pomôckou, ktorú môžu využiť pri rokovaniach so zákazníkmi pri dlhodobých zmluvách.
Vývoj ceny ropy
Ceny PHM pre konečného zákazníka sa odvíjajú od cien čierneho zlata – ropy – na svetových komoditných burzách. Na tento vývoj majú vplyv najmä:
- dopyt po PHM,
- sezónnosť,
- vývoj politickej situácie, najmä v krajinách ktorú sú lídrami v ťažbe ropy,
- výška ťažobných kvót,
- rôzne špekulatívne obchody na komoditných burzách.
Vývoj ceny ropy môže byť značne kolísavý nielen v priebehu roka, ale často aj v priebehu jedného mesiaca. Následne, s istým časovým oneskorením, sa tento vývoj skôr či neskôr prenesie aj do cien PHM. Cena ropy sa najčastejšie sleduje na jej dvoch základných typoch, americkej ľahkej ropy označovanej ako WTI a európskej ropy BRENT (niekedy označovanej ako londýnska). Vývoj cien oboch typov je v podstate totožný, líšiť sa môžu iba ceny v rovnakom období vyjadrené v absolútnych číslach, z časového hľadiska sa však tieto vývoje kopírujú. Cena býva udávaná za 1 barel , čo je v prepočte cca 160 l (presnejšie 158,987 l). Na obr. 2 je možné sledovať vývoj ceny ropy BRENT za posledné tri roky.
Najvyššie hodnoty dosahovali ceny v lete roku 2008. Všetci si asi pamätáme, ako cena ropy atakovala takmer magickú hranicu 150 USD za barel. Celkovo bol rok 2008 poznačený veľkými výkyvmi v cene ropy, keď napríklad začiatkom roka sa cena pohybovala na úrovni cca 92 USD/barel, v júli to spomínaných takmer 150 USD/barel a na konci roku klesla cena na cca 40 USD/barel. V súvislosti s rokom 2008 môžeme rok 2009 označiť za relatívne vyrovnaný. Začiatok roka bol ešte poznačený poklesom z konca roka 2008, cena sa pohybovala na úrovni cca 45 USD/barel, nasledoval takmer súvislý rast do júna, kedy bola cena cca 70 USD/barel. V druhom polroku dochádzalo k občasným poklesom a následným návratom na pôvodné hodnoty a ku koncu roka bola cena cca 75 USD/barel. V tomto smere môžeme minulý rok označiť za pokojný a vyrovnaný. Ako sa teda cena ropy v rokoch 2008 a 2009 podpísala pod ceny PHM (konkrétne motorovej nafty) a nákladov na PHM v cestnej nákladnej doprave.
Vývoj cien PHM a nákladov na PHM v rokoch 2008 a 2009
Pretože náklady na pohonné hmoty predstavujú často najvyššiu nákladovú položku, sleduje sa vývoj cien PHM a nákladov na PHM aj Katedre cestnej a mestskej dopravy Žilinskej univerzity. Vývoj cien a nákladov sa sleduje už od roku 2004 a len pre zaujímavosť možno uviesť, že v januári 2004 stál liter motorovej nafty na Slovensku cca 32 Sk. Aby mala odborná i široká verejnosť možnosť sledovať tento vývoj, bola vytvorená aj webová stránka ktorú možno nájsť na priamo na adrese http://fpedas.utc.sk/~phm, alebo cez odkaz na stránkach katedry http://kcmd.uniza.sk. Ako bolo uvedené vyššie, náklady na PHM sa nedajú stanoviť všeobecne a preto sa na stránke samostatne sleduje vnútroštátna a medzinárodná preprava a náklady na PHM (jednotkové) sa viažu ku konkrétnej preprave.
1. vnútroštátna preprava na trase Žilina – Bratislava, celková dĺžka prepravy 197 km
2. medzinárodná preprava na trase Žilina – Paríž – Žilina, celková dĺžka prepravy 2 882km, trasa prechádza cez Českú republiku a Nemecko.
V oboch prípadoch sa uvažuje s návesovou súpravou so spotrebou 32 l/100 km a pri kalkulácii sa využíva optimalizácia nákupu pohonných hmôt počas prepravy v závislosti od ich ceny v jednotlivých štátoch prepravy. Hodnoty sú aktualizované týždenne. Cena motorovej nafty sa sleduje na Slovensku, ČR, Nemecku a Francúzku. Pri medzinárodnej preprave sa navyše uvažuje s dvoma objemami palivových nádrží (600 l a 1 180 l).
Ceny motorovej nafty
Vývoj cien motorovej nafty v sledovaných krajinách v rokoch 2008 a 2009 je zaznamenaný na obr.3 resp. obr.4
Vývoj v oboch rokoch v podstate kopíruje vývoj ceny ropy zobrazený na obr. 2 a táto skutočnosť potvrdzuje silnú korelácie medzi cenou ropy a cenou motorovej nafty. Podobne ako pri cene ropy je rok 2008 rokom extrémov, na rozdiel od neho rok 2009 vykazuje (s výnimkou ČR) rovnomerný vývoj. Rozdiel vývoja ceny motorovej nafty medzi ČR a ostatnými sledovanými krajinami je možné pripísať aj vplyvu kurzu českej koruny voči zahraničným menám. V krajinách, ktoré sú členmi európskej menovej únie a ich národným platidlom je euro, je vývoj ceny PHM takmer totožný. Pre lepšiu orientáciu sú v tabuľke 3 zobrazené niektoré vybrané hodnoty cien v jednotlivých krajinách.
Hodnoty z roku 2008 boli prepočítané konverzným kurzom 30,126 Sk/EUR. Rozdiel medzi najnižšou (Francúzko) a najvyššou (Nemecko) cenou v roku 2008 predstavoval 0,537 EUR. Najnižšia priemerná cena v roku 2008 bola 1,326 EUR (Česká republika), naopak najvyššia mala hodnotu 1,377 EUR (Nemecko). V roku 2009 bol rozdiel medzi najvyššou (Slovensko) a najnižšou (ČR) cenou 0,284 EUR. Najvyššia priemerná cena v roku 2009 bola na Slovensku naopak najnižšia opäť v ČR.
Zaujímavým ukazovateľom vo vývoji cien PHM je ešte vývoj priemerných mesačných hodnôt a medzimesačná zmena tejto priemernej ceny. Keďže vývoj v jednotlivých krajinách je takmer totožný, budeme tieto priemerné mesačné ceny sledovať iba na Slovensku. Ceny sú zobrazené na obr. 5.
Najdrahšia bola motorová nafta v júli 2008 (1,486 EUR/l), naopak najlacnejšie sa dala natankovať v marci 2009 (1,048 EUR/l). V priebehu ôsmich mesiacoch tak došlo k poklesu ceny o cca 0,44 EUR/l. Medzimesačné zmeny priemernej ceny motorovej nafty zobrazuje obr. 6.
Najväčší medzimesačný nárast zaznamenala cena v júni 2008, kedy oproti máju stúpla o 5,03%, naopak najväčší pokles ceny nastal v decembri 2008, kedy oproti novembru cena poklesla o 8,15 %.
Vývoj nákladov na PHM
Ako bolo spomenuté vyššie, sledujú sa jednotkové náklady na 1 km v troch prípadoch:
- vnútroštátna preprava
- medzinárodná preprava, 600 l nádrže
- medzinárodná preprava, 1 180 l nádrže
Vývoj nákladov pre všetky tri prípady je zobrazený na obr. 7 resp. 8.
Vybrané hodnoty nákladov na PHM sú zobrazené v nasledujúcej tabuľke.
Najvyššie boli náklady na PHM na 1 km v roku 2008 vo výške 0,478 EUR/km pri vnútroštátnej preprave. Naopak najlacnejší bol 1 km prepravy z pohľadu PHM v roku 2009 pri medzinárodnej preprave s 1 180 l nádržami, kedy boli tieto náklady vo výške 0,275 EUR.
Vývoj priemerných mesačných nákladov bude opäť sledovaný iba pre prípad SR, teda pre vnútroštátnu prepravu. Výška priemerných mesačných nákladov na PHM je zobrazená na obr. 9.
Najväčšie priemerné mesačné jednotkové náklady na PHM boli v júli 2008 kedy 1 km prepravy stál z pohľadu nákladov na PHM 0,475 EUR. Naopak najlacnejší bol z tohto pohľadu apríl 2009, kedy boli tieto náklady na úrovni 0,335 EUR. Medzimesačné zmeny priemerných mesačných nákladov sú zobrazené na obr. 10.
K najväčším zmenám došlo v priebehu roku 2008. Najväčší medzimesačný nárast bol zaznamenaný v júni kedy náklady na PHM vzrástli oproti máju o viac ako 5%. Naopak najväčší pokles nákladov nastal v decembri, kedy sa náklady na PHM znížili oproti novembru o viac ako 8%.
Predpokladaný vývoj v roku 2010
Prognózovať dlhodobý vývoj cien ropy, od ktorej sa odvíjajú ceny PHM je v podstate nemožné. Stačí sa pozrieť na rozdielne vývoje cien v rokoch 2008 a 2009. Ďalším dôvodom problémov s prognózami sú faktory, ktoré vplývajú na výšku ceny ropy. Stačí napr. zhoršenie politickej situácie alebo vojnový konflikt v niektorej z krajín, ktoré patria medzi lídrov v ťažbe ropy a ceny môžu ísť prudko hore. V tomto smere zostáva len dúfať, že vývoj bude aspoň taký ako v minulom roku.
Ak by sme vychádzali z vývoja v roku 2009, začiatok roka by vývoj ceny ropy mal mať pozvoľne stúpajúci trend a teda aj ceny PHM začiatkom roku môžu vykazovať mierne zvýšenie. Jedna dobrá správa však začiatkom roka predsa len prišla. Ide o zníženie spotrebnej dane z motorovej nafty, ktoré už je odobrené aj Národnou radou. Na Slovensku teda s istotou klesne od februára konečná predajná cena motorovej nafty. Tento krok sa dotkne najmä dopravcov špecializujúcich sa na vnútroštátne prepravy, ktorým toto zníženie pomôže pokryť časť zvýšených nákladov na mýtny systém. V prípade medzinárodných prepráv sa tento krok prejaví v nákladoch len minimálne, prípadne vôbec. Dôvodom je, že väčšina dopravcov, ktorí realizujú medzinárodné prepravy, väčšinou tankovala na Slovensku len minimálne potrebné množstvo PHM. Vyrovnaním cien PHM s okolitými krajinami sa teda výška nákladov na tieto prepravy v absolútnych číslach takmer neprejaví.
Sledovanie cien PHM a nákladov na PHM by malo byť jednou zo základných činností každého manažmentu dopravnej firmy. Najmä podrobné sledovanie nákladov na PHM v závislosti od stanovených parametrov (konkrétna preprava, konkrétne vozidlo, jednotkové náklady a pod.) môže firmám priniesť lepšie možnosti pri cenotvorbe a môže im ponúknuť väčšiu flexibilitu vo vzťahu k cenovým požiadavkám zákazníkov.
Autor: Ing.Tomáš Moravčík, PhD.
- Ak chcete pridať komentáre, tak sa musíte prihlásiť alebo zaregistrovať.
Zaujali Vás tieto informácie? Odporučte portál Profivodic.sk aj Vašim kolegom >>>
Hlasujte za tento článok na:
Pripomienka.
Vážený kamaráti námet som dal viem že sa jedná o dosť zložitú vec avšak nie o neuskutočniteľnú.Priemer platov sa dá zistiť iba od štatistov a štatistika je iba orientačná. Z praxe vieme že niektorý si dokážu štatistku spraviť takú akú potrebujú pre vlastné potreby.Ale ak sa to podarí tak veľa ľudí si to určite pozrie možno sa zvýši návštevnosť stránky.Keď tu bude viac ľudí bude aj viac názorov na problematiku dopravy ako takej.Prajem všetkým veľa šťastných km.bez nehody.
Pripomienka
Vážený priateľ a kamarát článok je perfekt.Máš dostatok info. skús prosím porovnať náklady na pracovnú silu v celej Únii a na Slovensku bolo by to veľmi zaujímavé .
Ďakujem
Ďakujem za pochvalu. To porovnanie je zaujímavý námet. Pravdepodobne však bude chvíľku trvať jeho spracovanie. Za prvé, asi bude trošku zložitejšie zohnať vstupné údaje (údaje z eurostatu, ktoré voľne zverejňuje za moc nestoja) a za druhé cez deň treba pracovať a týmto aktivitám za venujem najmä vo voľnom čase a občas treba aj pospať (tohto zlozvyku sa akosi neviem zbaviť :-) ). Ale naozaj dobrý námet, ďakujem.
oprava
Svoj príspevok som asi zle umiestnil ale kto chce tak si ho nájde.Tvoje voľnočasové aktivity sú ľuďom prospešné a tým si užitočný za seba ďakujem za info.
Námet
tak to je fakt dobrý námet a som rad že tu píšu aj odborníci na tejto stránke,len tak dalej!