Ako ohodnotiť prácu za volantom

Pred tým ako prvý krát sadnete za volant kamiónu si prečítajte tento článok.

Dokumenty a tlačivá

Stiahnite si dovolenkový list alebo ďalšie potrebné tlačivá celkom zdarma.

Všetko o kvalifikačnej karte vodiča

Informácie o základnej kvalifikácii a pravidelnom výcviku profesionálnych vodičov.

Nový autokar Class II debutoval na Transport 2011

Nový autokar Class II debutoval na Transport 2011

Novým zníženým autokarom OmniExpress 3.20 predstavuje Scania svoju úlohu silného rivala na rýchlo rastúcom európskom trhu vozidiel pre krátke a stredné vzdialenosti pravidelnej dopravy. Dvoj a trojnápravové typy môžu byť stavané "na mieru" akýmkoľvek potrebám dopravcov. Vrátane dvanástich dĺžkových variantov medzi 11 a 14,9 m, obsaditeľnosťou až 67 cestujúcimi, tridsiatich variantmi vnútorného usporiadania a motormi typu 230 až 440 podľa Euro 5 alebo EEV s najväčším výkonom 169 - 323 kW. Podľa ponuky Scanie pre využitie alternatívnych palív, budú neskôr k dispozícii úpravy pre spaľovanie "bionafty" alebo etanolu ako prvé v tomto segmente. Voliteľná špecifikácia Ecolution by Scania umožňuje dopravcom zásadne zvýrazniť ich "zelený profil".

Nová Scania OmniExpress sa verejnosti prvýkrát predstavila na výstave Transport 2011 v dňoch 6.-9. apríla v Herningu v Dánsku.


"Vozidlo postavené Scaniou v spolupráci s karosárňou Lahden Autokori Oy s kompletným zabezpečením servisných služieb a náhradných dielcov v sieti Scania je typ OmniExpress 3.20 favorizovaný pre získanie veľkého kusa z koláča medzimestskej dopravy," hovorí Melker Jernberg, starší viceprezident divízie autobusov a autokarov Scania.


"Ľahká, ale robustná konštrukcia s ojedinelou variabilitou, ktorú karoséria poskytuje, rovnako ako usporiadanie interiéru spolu s vynikajúcou povesťou kvality značky medzi dopravcami v celej Európe, je základom jej popularity. Na viac ponúkame užívateľom niekoľko možností významného poklesu uhlíkových stôp ich činnosti. Predaj začína v pobaltských a severských krajinách, nasleduje potom v strednej a južnej Európe, "dodáva.
Rovnaká modulárna konštrukcia bola aplikovaná pri základoch typov 3.40 a 3.60 m radu Scania OmniExpress, s ktorými nová verzia zdieľa rad prvkov a systémov. Karoséria, postavená kompletne z nerezovej ocele, má klinovitý sklon (75 mm) vpred, čo ďalej zlepšuje jej aerodynamiku.


Pre tento modelový rad bola zvlášť vyvinutá konštrukcia montážnych postupov tak, aby umožňovali veľkú variabilitu v celkových dĺžkach, rovnako ako vo výške. Dĺžku karosérie možno voliť po stupňoch s dĺžkou 30 - 40 cm v rozpätí od 11 do 14,9 metra. Podobne je ponúkaných 30 variantov vnútorného usporiadania v niekoľkých úrovniach komfortu, prípadne s ďalším individuálnym prispôsobením do najmenšieho detailu. Batožinový priestor s objemom 6,36 m3 je prístupný otvorením nahor výklopných krytov, takže vozidlo môže slúžiť cez víkendy ako autokar pre kratšie výlety.


Výška podlahy je 860 mm, je rovinná s osobitným zreteľom na špecifiká prevádzky napríklad v Nemecku. Jedny, alebo dvoje dvere môžu byť usporiadané v konfiguráciách 1-0-0, 1-1-0, alebo 1-2-0, v poslednom prípade potom na želanie so zdvíhaním invalidného vozíka v stredných dverách. Ulička je o 10 cm širšia než pri vysokých typoch a umožňuje tak ľahký pohyb cestujúcich a podlahová časť pri pracovisku vodiča môže byť upravená na priestor pre čakanie na kontrolu, alebo zakúpenie cestovného lístka.
Automatické riadenie klimatizácie je konštruované pre ľubovoľné klimatické podmienky, od arktických na severe Fínska v zime, po letné horúčavy na juhu Talianska. Aj podmienkam priestoru pre cestujúcich s príjemným prostredím je prispôsobená veľkosť a umiestnenie okien, ktorých zasklenie musí dokázať rovnako účinne tlmiť intenzívne slnečné žiarenie v lete, alebo naopak izolovať proti chladu v zime. Dvojvrstvové zasklenia postranných okien je koncipované pre úsporu hmotnosti. Použité sú zvlášť tenké dosky (3 mm), ale inštalované sú s väčšou medzerou než je obvyklé (9 mm) pre dosiahnutie čo najväčšieho izolačného efektu.


Pracovisko vodiča, kompletne preberajúce ergonómiu Scanie, je veľmi priestranné a príkladne prístupné. V špecifikácii s automatickou ZF, alebo Scania Opticruise, je volič radenia umiestnený na prístrojovom paneli (ZF), alebo na stĺpiku riadenia (Scania Opticruise). To umožňuje vodičovi pohyb v jeho priestore sa sedadlom, otočným o 90 °, bez prekážok. Veľkorysý rozsah nastavenia sedadla i volantu ako aj zavesené pedále dopĺňajú obraz dôsledného poňatia pracovného prostredia.


Voliteľné hnacie reťazce zahŕňajú výkonné a úsporné deväťlitrové a trinásťlitrové motory typu 230 - 440 podľa Euro 5 alebo EEV s najväčším výkonom 169 - 323 kW kombinované s automatickými prevodovkami, alebo automatickým radením Scania Opticruise. Emisná technológia Scania EGR eliminuje nutnosť použitia aditív a nádrží pre ne, pripúšťa aj spaľovanie až 100% "bionafty". Ďalšiu palivovú alternatívu poskytuje etanolový motor Scania, ktorý je v tejto kategórii autobusov ponúkaný prvýkrát.

b