Mýto na Slovensku - čo o ňom viete?
Takzvané elektronické mýto sa bude vyberať na určitých vymedzených úsekoch ciest a bude realizované tak, aby nijak neobmedzovalo rýchlosť jazdy vozidiel a ani nenútilo vozidlá použiť určité jazdné pruhy. Tento systém sa nazýva Free-Flow-Multi-Lane systém, ktorý by sme ďalej mohli rozdeliť na takzvaný mikrovlnný systém DSRC, satelitný navigačný systém GNSS a kombináciu oboch systémov. Nedá sa povedať, ktorý z uvedených systémov je výhodnejší. Slovenská republika sa rozhodla pre satelitný systém a vybudovať ho má spoločnosť SkyToll, a.s.
AKO TO FUNGUJE
Slovenský projekt elektronického výberu mýta je vo svete unikátny tým, že pokrýva okrem diaľnic a rýchlostných ciest aj veľký rozsah ciest prvej triedy najvyspelejšou technológiou satelitného mýta. Toto riešenie alebo tento systém výberu mýta je založený na GPS – GSM technológii, ktorá má zabezpečiť maximálnu flexibilitu pri zvládnutí ďalšieho nárastu objemu nákladnej dopravy a rozširovania cestnej siete v nasledujúcich 13 rokoch.
Systém spoplatnenia využíva určenie aktuálnej polohy vozidla cez GPS signál vysielaný do palubnej jednotky OBU, porovnávaný s informáciami zoznamu virtuálnych platobných brán a cez digitálny mobilný komunikačný systém GSM sa uvedené informácie ďalej posielajú do takzvaného Tolling Back Office-u, čiže správcovského centra.
KTO BUDE MAŤ POVINNOSŤ PLATIŤ MÝTO.
Povinnosť platby mýta sa vzťahuje na všetky motorové vozidlá s celkovou hmotnosťou nad 3,5 tony alebo jazdné súpravy s celkovou hmotnosťou nad 3,5 tony určené na prepravu tovaru a vozidlá umožňujúce prepravu viac ako 9 osôb vrátane vodiča.
Ďalej budú vozidlá rozdelené do kategórií :
- na prepravu tovaru,
- na prepravu osôb,
- podľa celkovej hmotnosti,
- podľa počtu náprav a
- podľa emisnej triedy.
AKO A KDE SA MÝTO BUDE PLATIŤ
Všetky vozidlá na ktoré sa bude vzťahovať povinnosť platby mýta budú povinne vybavené elektronickou palubnou jednotkou OBU. Táto palubná jednotka bude „zviazaná“ s konkrétnym registrovaným vozidlom a neprenosná.
Dopravcovia sa budú môcť registrovať na kontaktných a distribučných miestach. Kontaktné miesta špecializované výhradne na poskytovanie služieb súvisiacich s výberom mýta budú vo všetkých krajských mestách. Viac ako 90 distribučných miest označených logom mýta bude vytvorených na hraničných prechodoch a vybraných čerpacích staniciach.
Platenie mýta bude možné vopred (Pre-Pay), ale aj následne (Post-Pay). V prípade následného platenia mýta bude možná platba buď prevádzkovateľom vozidla alebo prostredníctvom vydavateľa platobných kariet . Úhrada mýta bude možná v hotovosti, platobnými kartami, príkazom na úhradu alebo inkasom.
Pri spoplatňovaní bude platiť princíp "platíš, koľko prejazdíš". Používatelia v rámci danej kategórie vozidiel budú mať rovnako nastavené parametre. Cena bude okrem prejazdených kilometrov závisieť aj od emisnej triedy, hmotnosti, respektíve počtu náprav vozidla.
KONTROLNÉ BRÁNY
Aj keď bude výber mýta realizovaný pomocou satelitnej technológie tak, aby neobmedzoval rýchlosť jazdy vozidiel a ani nenútil vozidlá použiť určité jazdné pruhy, počíta sa s výstavbou 6 kontrolných brán na diaľničných úsekoch a rýchlostných komunikáciach a 40 kontrolných zariadení na cestách 1. triedy. Kontrolné brány budú postavené na úsekoch Malacky/Lozorno, Petržálka/prechod SR-HU, Senec/Trnava/Modranka, R1 voznica, Lipt. Peter/Hybe a Šaca/Košice/Poľov.
Viac informácií o mýte na Slovensku nájdete TU >> .
Zdroj: NDS, SkyToll, MDPT SR, Zbierka.sk
- Ak chcete pridať komentáre, tak sa musíte prihlásiť alebo zaregistrovať.
Zaujali Vás tieto informácie? Odporučte portál Profivodic.sk aj Vašim kolegom >>>
Hlasujte za tento článok na: