Ako ohodnotiť prácu za volantom

Pred tým ako prvý krát sadnete za volant kamiónu si prečítajte tento článok.

Dokumenty a tlačivá

Stiahnite si dovolenkový list alebo ďalšie potrebné tlačivá celkom zdarma.

Všetko o kvalifikačnej karte vodiča

Informácie o základnej kvalifikácii a pravidelnom výcviku profesionálnych vodičov.

Mýto sa netýka iba dopravcov!

Image(Aktualizované 2.1. 2010) Slovenskí nákladní dopravcovia považujú zavedenie mýtneho spoplatnenia používania ciest za nepripravené. Vysoké ceny mýta spolu s vysokými cenami motorových palív ich privádzajú k zúfalstvu. Koncom minulého roka rokovali s ministrom dopravy, ktorý zmietol všetky ich požiadavky zo stola. Preto sa rozhodli začať protestnú akciu, ktorá sa začne v pondelok 4.1. 2009 od 6.00 hod. na čerpacích staniciach po celom Slovensku.

„Jedným z populárnych prísľubov, vďaka ktorým sa poslanec Róbert Fico stal premiérom Slovenskej republiky, bol prísľub znížiť spotrebnú daň z motorových palív a záväzok vybudovať diaľnice zo západu na východ krajiny do roku 2010. To sa nám všetkým páčilo. Dnes, v závere volebného obdobia, vďaka naďalej vysokej spotrebnej dani, tankujeme benzín a naftu v priemere o 30 centov – teda o 9, 03 Sk na liter drahšie ako v okolitých krajinách. Je najvyšší čas, aby premiér Fico svoj predvolebný sľub naplnil.“ Povedal Poláček z únie autodopravcov Slovenska.

Protestná akcia, ktorá sa uskutoční na čerpacích staniciach dňa 4. januára nie je namierená proti prevádzkovateľom čerpacích staníc ani občanom. Naopak je v prospech nás všetkých, čo denne jazdíme autami za prácou, jazdíme s tovarom do obchodných reťazcov, pracujeme v komunálnych službách a všetci čo používame motorové palivá.

Vysokú spotrebnú daň totiž znášame na pleciach spoločne. V nasledujúcej tabuľke je jasne vidieť rozdiel v spotrebnej dani v Čechách, Maďarsku, Poľsku a na Slovensku. U nás je spotrebná daň dlhodobo najvyššia a patrí medzi najvyššie v celej Európe.

 

Image

Dopravcovia žiadajú, aby sa urýchlene znížila spotrebná daň z motorových palív na priemernú úroveň okolitých krajín. „Predstavte si, že mesačne natankujete len 100 litrov benzínu a zaplatíte o 0,30 centov na liter viac. Zaplatíte ročne, vážení motoristi, o 360 Eur – teda o vyše 10 845 Sk – ročne viac ako motoristi v okolitých krajinách! To je nemalá suma, ktorú by ste mohli využiť lepšie vo svojej rodine.“ Povedal Poláček.

Rozdielov je podstatne viac a preto ich zástupcovia z UNASu predložili ministrovi dopravy v 11 bodoch.

 

 

ČO POŽADUJÚ DOPRAVCOVIA
1. Odsunutie termínu zavedenia mýta na 1.JÚL 2010, čím umožní dopravcom plnohodnotnú prípravu na zavedenie mýta  našim spoločnostiam vzhľadom k nepripravenosti celého systému.

2. Vylúčenie spoplatnenia ciest I. triedy.

3. Zrušiť pri post-platbách zábezpeky a depozity.

4. Znížiť poplatky za servisný balíček z následnou montážou palubnej jednotky a vrátiť preplatky.

5. Zabezpečiť zvýšenie rozdielu výšky sadzby mýtneho v prospech ekologických vozidiel.

6. Predloženie celého vzorca na výpočet výšky mýta dopravcom.

7. Umožnenie platiť dopravcom skutočne prejazdené vzdialenosti a nie prejazdené celé úseky ciest.

8.Obmedziť dvojité platby pri dodávkových vozidlách  s prívesmi.

9. Zrušiť všetky výnimky pri platbách elektronického mýta.

10. Zrušiť všetky ďalšie poplatky, ktoré súvisia s prevádzkovaním mýta.

11. Aby vláda riešila zníženie spotrebnej dane a dane z motorových vozidiel.

 

Záznam z tlačovej konferencie po stretnutí s ministrom dopravy Ľubomírom Vážnym na TA3 >>>

 

 

KDE BOL DOTERAZ ČESMAD?
Minulý rok v auguste sa konalo vo Zvolene stretnutie autodopravcov a Česmad vtedy prisľúbil, že ak sa im do septembra nepodarí s premiérom a ministrom vyrokovať zníženie spotrebnej dane z motorových palív, že potom budú nasledovať nátlakové akcie, ktoré už vtedy dopravcovia žiadali.

„Pýtam sa, čo urobil Česmad v tejto veci doteraz? Čo vyrokoval? Museli sme s týmito požiadavkami prísť teraz až my? Toto všetko je naša reakcia aj na to, že Česmad očakávania autodopravcov sklamal.“ Hovoril zástupca UNASu na tlačovej konferencii k pripravovanému protestu dopravcov.

Novozaložená únia autodopravcov UNAS sa pýta „Načo bolo treba robiť konkurz na montáž palubných jednotiek? Nebolo postačujúce vypísať odborné a technické podmienky pre servisy a za licenčný poplatok sa mohli realizovať montáže priamo? Ako to, že bola cena stanovená na 160,50 Eur? Prečo ešte nezakročila obchodná inšpekcia proti neprimeranému a neoprávnenému zisku z montáže palubných jednotiek v prospech Česmadu?“

Poplatok za inštaláciu palubnej jednotky 160 Eur síce Česmad znížil o 17 %, ale aj tak je neúmerne vysoký. Inštalácia by reálne podľa odborníkov nemala stáť viac ako 30 až 40 Eur vrátane zisku. Pri 70.000 registráciách vozidiel a zisku cca 70-80 Eur na jednom vozidle vznikajú ďalšie otázky, napríklad kam idú tieto peniaze. A to sme len pri cene inštalácie palubnej jednotky. Sklamanie vyjadrilo aj české partnerské združenie slovenského Česmadu – Česmad Bohemia.

Únia autodopravcov Slovenska uviedla, že dáva podnet kontrolným orgánom, aby preveril dohodu medzi SkyToll a Česmad Slovakia týkajúcu sa montáže a ceny palubných jednotiek a zároveň požiadala ministra dopravy, aby urobil to isté.

 

 

PROTESTNO INFORMAČNÁ KAMPAŇ
Táto kampaň, začne 4. januára 2010 na čerpacích staniciach na Slovensku. Dopravcovia nejdú proti prevádzkovateľom čerpacích staníc. O bezproblémový priebeh by sa mali postarať koordinátori UNASu, ktorý budú na jednotlivých čerpacích staniciach. „Myslíme si, že práve Slovenská asociácia petrolejárskeho priemyslu a obchodu by mala byť medzi prvými, ktorí podporia túto akciu, veď konáme aj v záujme svojich členov. Ak budú ceny motorových palív rovnaké ako v Poľsku či Maďarsku, tak ani väčší dopravcovia nebudú tankovať v zahraničí, ale doma aj s tranzitujúci dopravcami.“ uvádza únia dopravcov.

„Vyzývame prevádzkovateľov čerpacích staníc, ako našich obchodných partnerov, aby sa k nám pripojili a aby sme spoločnými silami už konečne dosiahli zníženie spotrebnej dane z motorových palív. A k rovnakej solidarite vyzývame všetkých motoristov a občanov Slovenska.“

Minister dopravy Ľubomír Vážny dopravcom odkázal, že akákoľvek zmena je na najbližšie obdobie nemožná. Toto tvrdenie môžeme vyvrátiť tým, že koncom minulého roka bolo upravených niekoľko predpisov v priebehu pár týždňov. Na ilustráciu, vo Francúzsku znížili spotrebnú daň z motorových palív po blokáde čerpacích staníc, rokovaním ich vlády za jediný deň.

UNAS požaduje, aby vláda a parlament v skrátenom konaní prerokovali prednostne štyri z jedenástich požiadaviek, ktoré pred časom predložili ministrovi dopravy.

1.    Okamžite znížiť spotrebnú daň z motorových palív na priemernú úroveň okolitých krajín, teda za benzín na 0,371 Eur/1 liter a za naftu na 0,298 Eur/1 liter.

2.    Výrazne znížiť cestnú daň ako kompenzáciu za zavedenie elektonického mýta, tak ako tomu bolo v krajinách, kde zaviedli mýtny systém.

3.    Pozastaviť realizáciu mýtneho systému až do prepracovania mapy spoplatnených ciest 1. triedy len na nevyhnutné úseky, z dôvodu vylúčenia tranzitných jázd mimo diaľníc a mapu rozdeliť na podrobnejšie úseky ciest s presnejším meraním skutočne najazdených kilometrov a teda realizovať spravodlivejší systém, o ktorý v princípe ide aj ministertvu dopravy. Dopravcom by sa mali účtovať len skutočne prejazdené vzdialenosti s minimálnymi odchýlkami a nie prejazdené celé úseky ciest, veď najdrahší a najmodernejší systém GPS –GSM to musí umožňovať. V opačnom prípade ide len o najdrahší, ale nie o najmodernejší systém.

4.    Označiť všetky úseky spoplatnené mýtom informačnou tabuľou – „MÝTO NAD 3,5 T“ Dopravcovia predsa musia jasne vedieť, kde je úsek cesty spoplatnený – nemôžu predsa za jazdy študovať mapy, je to proti bezpečnosti cestnej premávky.

Ing. Poláček na tlačovej konferencii k plánovanej akcii povedal, že chcú s ministerstvom viesť férový dialóg, ale nemajú už kam ustupovať. Na Slovensku sa autodopravcom roky zhoršujú konkurenčné podmienky. Zástupcovia dopravcov sú ochotní súbežne vecne rokovať o ostaných siedmych bodoch požiadaviek samostatne v januári za okrúhlym stolom so zástupcami ministerstva dopravy, ministerstva vnútra, zamestnávateľskými zväzmi, Zväzom logistiky a zasielateľstva SR, Skytoll, Žilinskou univerzitou i ostatnými záujmovými a profesijnými zväzmi, ktorých sa daná problematika bytostne dotýka.

 

„Dopravcovia zomknime sa v širšej jednote a dokážme, že sme schopní si svoje práva obhájiť. Kedy inokedy, ak nie teraz! Čím viac Vás príde, tým sa rokovania rýchlejšie pohnú dopredu. Sme Európania rovnako ako Francúzi či Španieli a ak bude treba použijeme rovnaké prostriedky ako oni.“

 

"Na Slovensku máme 350 km diaľnic, z čoho napríklad na Košický kraj pripadá reálne jeden kilometer. Máme platiť za dvojprúdové cesty 1. triedy? Poznáte tie cesty? Viete v akom sú stave? Je úsmevné, že sa snažíme priblížiť najvyšším poplatkom Európskej únie, ale pritom chodíme po cestách bedárov. Máme platiť za 1 400 km ciest 1. triedy, ktoré sú plné výmoľov, plné nástrah, neodhrnuté, neposypané, nebezpečné?" pýtal sa Polaček.

 

Záznam z tlačovej konferencie o plánovanom pondelkovom blokovaní čerpacích staníc na TA3 >>>

 

 

UNAS vyzýva všetkých dopravcov, motoristov a širokú verejnosť, aby prišli podporiť svojím podpisom petíciu za urýchlené prerokovanie potrebných zmien v prospech dopravcov, motoristov a prevádzkovateľov čerpacích staníc na Slovensku. Zároveň únia dopravcov vyzýva, aby na znak solidarity jazdili od rána 4. januára s vlajkou Slovenskej republiky.

Vyjadriť podporu dopravcom môžete aj na Facebooku v skupine Podporujem dopravcov v štrajku. Mýto sa týka nás všetkých!

 

 

Slovenské hospodárstvo stojí aj na kolesách slovenských autodopravcov!
Zdroj: UNAS

Odporúčanie

Odporúčam dopravcom, aby v prípade neúspechu na ministerstve pristúpili k agresívnejšiemu riešeniu podľa barracka obamu(hitler by na slušné slová nikdy nestiahol svoje vojská a neprestal terorizovať europu, teda nastupila armada).Jednoducho silnými strojmi, akými dopravcovia disponujú slávnostne a hlavne rýchlo zraziť k zemi všetkých 49 mýtnych brán! Keď sa s týmto štátom nedá slušne a pekne dohodnúť tak treba konať..stále platí že v JEDNOTE JE SILA. Držím naším poctivým a slušným dopravcom palce a veľa šťastia!!!

b