Ako ohodnotiť prácu za volantom

Pred tým ako prvý krát sadnete za volant kamiónu si prečítajte tento článok.

Dokumenty a tlačivá

Stiahnite si dovolenkový list alebo ďalšie potrebné tlačivá celkom zdarma.

Všetko o kvalifikačnej karte vodiča

Informácie o základnej kvalifikácii a pravidelnom výcviku profesionálnych vodičov.

Majú cesty v Európe nejaký zmysel?

ImageAk nepoužívate navigačný systém, určite sa pred dlhšou cestou, alebo cestou do zahraničia pripravujete. Predstavte si, že vaša najbližšia cesta je krížom cez celú Európu, kde ste nikdy neboli a k dispozícii sú iba staré mapy bez označených ciest. Sadnete za stôl a začnete vypisovať mesto po meste, odbočku za odbočkou, prípadne kresliť cestu rovno do mapy. Nie, našťastie to tak nefunguje a v súčasnosti je v Európe niekoľko systémov a sietí ciest, ktoré boli projektované za určitým cieľom. Napríklad z Prešova do Paríža sa dostanete jedným cestným koridorom s označením „E50“. Vďaka týmto systémom je cesta cez Európu jednoduchšia a prehľadnejšia. V nasledujúcich riadkoch vám priblížim tri najhlavnejšie z nich – projekt TEN T, sieť TEM a sieť E.


PROJEKT TEN - T
Táto sieť multimodálnych koridorov je zložená z cestných, železničných, vzdušných a vodných dopravných sieti. Pochádza zo siete desiatich Pan-Európskych koridorov a sú naplánované tak, aby boli použiteľné pre celý kontinent Európy s cieľom spojiť národné siete, poprepájať okrajové regióny únie s centrom, zlepšiť bezpečnosť a efektívnosť sietí. Projekt TEN T zahŕňa 75200 km ciest, 78000km železníc, 330 letísk, 560 námorných prístavov a dopravné riadiace systémy.

Image

1. (sever – juh) Helsinky - Tallinn - Riga - Kaunas a Klaipėda - Varšava a Gdansk
2. (juh – západ) Berlín - Poznaň - Varšava - Brest - Minsk - Smolensk - Moskva - Nižný Novgorod
3. (západ – východ) Brusel - Aachen - Köln - Drážďany - Vroclav - Katovice - Krakov - Ľvov - Kijev
4. (západ – juh) Drážďany / Norimberg - Praha - Viedeň - Bratislava - Győr - Budapešť - Arad - Bukurešť - Constanţa / Craiova - Sofia - Thessaloniki / Plovdiv - Istanbul
5. (juh – západ) Benátky - Terst / Koper - Ljubljana - Maribor - Budapest - Užhorod - Ľvov - Kijev
5a. Bratislava - Žilina - Košice - Užhorod
5b. Rijeka - Záhreb - Budapešť
5c. Ploče - Sarajevo - Osijek – Budapešť
6. (sever – juh) Gdaňsk - Katovice - Žilina, v západnej vetve Katovice - Brno
7. (juh – východ) rieka Dunaj
8. (juh – východ) Durres - Tirana - - Skopje - Bitola - Sofia - Plovdiv - Burgas - Varna
9. (sever – juh) Helsinki - Vyborg – Petrohrad - Pskov - Moskva - Kaliningrad - Kyjev Ljubashevka / Chisinau - Bukurešť - Dimitrovgrad - Alexandroupolis / Odesa
9a. Helsinky - Petrohrad - Moskva
9b. Kaliningrad - Kyjev
9c. Kaliningrad - Vilnius - Minsk
10. (západ – juh) Salzburg - Ljubljana - Zagreb - Beograd - Niš - Skopje - Veles - Thessaloniki.
10a. Graz - Maribor - Záhreb
10b. Budapešť - Novi Sad - Beograd
10c. Niš - Sofia - Plovdiv - Dimitrovgrad - Istanbul cez koridor IV
10d. Veles - Prilep - Bitola - Florina - Igoumenitsa

 

Cez Slovenskú republiku prechádzajú 3 multimodálne koridory TEN T(plus koridor VII – rieka Dunaj) :
IV. koridor sa začína na štátnej hranici CZ/SK – Kúty a vedie cez mestá Malacky a Bratislava a končí na štátnej hranici SK/H – Rusovce. (80,792 km)

V. koridor v doplnkovej trase V.a z Bratislavy do Užhorodu sa začína na križovatke ciest D2, I/2, I/61 v Bratislave a vedie cez mestá Trnava - Trenčín - Považská Bystrica - Žilina - Ružomberok - Liptovský Mikuláš - Poprad - Prešov - Košice – Michalovce - Sobrance a končí na štátnej hranici SK/U - Vyšné Nemecké. (547,848 km)

VI. koridor sa začína na štátnej hranici PL/SK – Skalité a končí na križovatke ciest I/11 a I/18 v Žiline. (49,810 km)

V súčasnosti je v systéme TEN T určených 30 prioritných osí, ktoré by mali byť vybudované do roku 2020. Táto séria 30 nadnárodných projektov bola vybratá na základe návrhov členských štátov, aby sa zabezpečil trvalo udržateľný rozvoj dopravy a integrácie nových členských štátov.

 

SIEŤ CESTNÝCH KORIDOROV TEM

Trans-European North-South Motorway Project, čiže sieť cestných koridorov spájajúca sever a juh Európy je jedným z najstarších projektov, najviac rozvíjajúcich regionálnu infraštruktúru, bez precedensu v histórii Európskej dopravy. Bol vytvorený v roku 1975 v Ženeve a oficiálne sa na projekte začalo pracovať v roku 1977. V súčasnosti sa projektu zúčastňuje 13 stredovýchodných a juhovýchodných krajín - Bulharsko, Česká republika, Gruzínsko, Chorvátsko, Litva, Maďarsko, Poľsko, Rakúsko, Rumunsko, Slovensko, Taliansko, Turecko a tri krajiny majú štatút pozorovateľa – Bosna a Hercegovina, Švédsko a Ukrajina so zámerom výstavby moderných systémov na diaľniciach a rýchlostných cestách spájajúcich Baltské, Jadranské, Egejské a Čierne more.

Kliknutím na obrázok sa začne sťahovať mapa TEM. (pdf)

Cez Slovenskú republiku prechádza 7 trás projektu TEM:
TEM 1 sa začína na štátnej hranici CZ/SK – Kúty a vedie cez mestá Malacky a Bratislava a končí na štátnej hranici SK/H – Rusovce. (80,792 km)

TEM 2 sa začína na štátnej hranici PL/SK – Skalité a vedie cez mestá Čadca - Žilina - (diaľnica D1) - Bratislava a končí na štátnej hranici SK/A – Berg. (251,643 km)

TEM 3 sa začína na štátnej hranici CZ/SK – Drietoma a končí na križovatke ciest D1 a I/50 v obci Chocholná. (13,174 km)

TEM 4 sa začína na križovatke ciest I/11 a I/18 v Žiline a vedie cez mestá Ružomberok - Liptovský Mikuláš - Poprad - Prešov - Košice - Michalovce - Sobrance a končí na štátnej hranici SK/U – Vyšné Nemecké. (347,209 km)

TEM 5 sa začína na križovatke ciest I/18 a I/69 v Ružomberku a vedie cez mestá Banská Bystrica - Zvolen - Levice a končí na štátnej hranici Šahy. (146,054 km)

TEM 6 sa začína na križovatke ciest I/50 a I/68 v Košiciach a končí na štátnej hranici SK/H – Milhosť. (22,640 km)

TEM 7 sa začína na križovatke ciest I/18 a I/68 v Prešove, vedie cez mesto Svidník a končí na štátnej hranici SK/PL – Vyšný Komárnik. (73,251 km)

 


CESTNÁ SIEŤ „E“

Do cestnej siete „E“ sú zaradené cesty a diaľnice v Európe a väčšina z nich vedie územiami viacerých krajín. Na Slovensku, ale aj v ostatných krajinách sú označené zelenou tabuľkou s bielymi písmenom E a bielym číselným označením cesty. Systém číslovania európskych ciest bol definovaný v roku 1975 komisiou UNECE a koncom 80. rokov prešiel zásadnými zmenami a to nasledovne :


1. Nosné cesty a medziľahlé cesty, nazývané cesty I. triedy, majú dvojciferné číselné označenie. Odbočné, spojovacie a pripojovacie cesty, nazývané cesty II. triedy, majú trojciferné označenie.
2a. Nosné cesty v smere zo severu na juh majú dvojciferné číselné označenie, ktoré končí číslicou 5, a ktorá smerom na východ narastá o 10.
2b. Nosné cesty v smere zo západu na východ majú dvojciferné číselné označenie končiace číslicou 0, ktoré v smere na juh narastajú o 10.
2c. Medziľahlé cesty majú dvojciferné označenie, v smere zo severu na juh nepárne, v smere zo západu na východ párne. Čísla majú hodnotu v intervale daných čísel nosných ciest, medzi ktorými sa nachádzajú.
2d. Cesty II. triedy majú trojciferné označenie, pričom prvá cifra je zhodná s prvou cifrou najbližšej nosnej cesty smerom na sever, druhá s prvou cifrou najbližšej nosnej cesty smerom na západ a tretia cifra je radová.
3. Cesty I. triedy v smere zo severu na juh situované východne od cesty E99 majú trojciferné nepárne číselné označenie od 101 po 129. Inak pre ne platia pravidlá z odstavca 2.
4. Cesty II. triedy situované východne od E101 majú trojciferné označenie, ktoré sa začína 0, od 001 po 099.

 

Image

 

Cez Slovensko prechádza niekoľko „európskych“ ciest :

Image E50 – Brest - Rennes - Le Mans - Paris - Reims - Metz - Saarbrucken - Mannheim - Heilbronn - Nuremberg - Rozvadov - Plzeň - Praha - Jihlava - Brno - Trenčín - Prešov - Vyšné Nemecké - Užgorod - Mukačevo - Stryj - Ternopiľ - Khmeľnytskyi - Vinnytsia - Uman - Kirovograd - Dnipropetrovsk - Donetsk - Rostov-na-Donu - Armavir - Mineralnye Vody - Makhachkala
Image E58 – Viedeň - Bratislava - Zvolen - Košice - Užgorod - Mukačevo - Halmeu - Suceava - Lasi Leucheni - Kishinev - Odessa - Mykolayiv - Kherson - Melitopol - Taganrog - Rostov-na-Donu
Image E65 – Malmo - Ystad - Świnoujście - Wolin - Golenów - Szczecin - Jelenia Gora – Harrachov - Železný Brod - Turnov - Mladá Boleslav - Praha - Jihlava - Brno - Bratislava - Rajka - Csorna - Szombathely - Zalaegerszeg - Nagykanizsa - Letenye - Zagreb - Karlovac - Rijeka Split - Dubrovnik - Petrovac - Podgorica - Bijelo Polje - Skopje - Kicevo - Ohrid - Bitola - Niki - Vevi - Kozani - Larissa - Domokos - Lamia - Brallos - Itea - Antirrion - Rhion - Egion - Korinthos - Trpoli - Kalamata - Kissamos - Chania
Image E71 – Košice - Miskolc - Budapešť - Balatonaliga - Nagykanizsa - Zagreb - Karlovac - Knin - Split
Image E75 – Vardo - Vadso - Nesseby - Varangerbotn - Tana - Utsjoki - Inari - Ivalo - Sodankylä - Rovaniemi - Kemi - Oulu - Jyväskylä - Heinola - Lahti - Helsinki - ... - Gdańsk - Toruń - Łódź - Piotrków Trybunalski - Radomsko - Częstochowa - Katowice - Bielsko-Biała - Žilina - Bratislava - Győr - Budapešť - Szeged - Subotica - Novi Sad - Beoegrad - Niš - Leskovac - Vranje - Kumanovo - Skopje - Veles - Gevgelija - Thessaloniki - Larissa - Lamia - Athens ... Chania - Iraklion - Agios Nikolaos - Sitia
Image E77 – Pskov - Riga - Siauliai - Tolpaki - Kaliningrad ... Gdańsk - Elblag - Varšava – Radom - Krakow - Trstená - Ružomberok - Zvolen - Budapešť
Image E371 – Radom - Rzseszów - Barwinek - Vyšný Komárnik - Svidník - Prešov
Image E442 – Karlové Vary - Teplice - Turnov - Hradec Králové - Olomouc - Žilina
Image E571 – Bratislava - Zvolen - Košice
Image E572 – Trenčín - Žiar nad Hronom
Image E575 – Bratislava - Dunajská Streda - Medveďov - Vámószabadi - Gyor

 

Spracoval: Daniel Marko 

Zdroj: Unece.org, Wikipedia

PrílohaVeľkosť
temstat_podrobna_mapa_TEM.pdf1.01 MB

b