Ako ohodnotiť prácu za volantom

Pred tým ako prvý krát sadnete za volant kamiónu si prečítajte tento článok.

Dokumenty a tlačivá

Stiahnite si dovolenkový list alebo ďalšie potrebné tlačivá celkom zdarma.

Všetko o kvalifikačnej karte vodiča

Informácie o základnej kvalifikácii a pravidelnom výcviku profesionálnych vodičov.

Desať rokov s prevodovkou I-Shift

Desať rokov s prevodovkou I-Shift

Keď prišla prevodovka I-Shift na trh, bolo to niečo doposiaľ nevídané. Do tej doby len málo ľudí verilo na prevodový systém skonštruovaný výhradne pre automatizované radenie prevodových stupňov. V súčasnej dobe je však prevodovka I-Shift jedným z najvyššie cenených produktov spoločnosti Volvo Trucks.

 

V tomto roku oslavuje prevodovka I-Shift svoje desiate narodeniny. Pretože ju v súčasnej dobe nájdete v 80 % nákladných vozidlách Volvo FH, stáva sa v podstate štandardným prvkom. Pri jej predstavení v roku 2001 však všetko vypadalo úplne inak. Na trhu už existoval istý počet takzvaných AMT (Automated Mechanical Transmissions - automatizované mechanické prevodovky). Tie však boli založené na manuálne radených prevodovkách upravených tak, aby umožňovali automatickú zmenu prevodov. Neboli úplne spoľahlivé a zákazníci s nimi neboli príliš spokojní.

Stavaná pre prevádzku v diaľkovej preprave

Spoločnosť Volvo Trucks však verila koncepcii prevodového systému, ktorý je od samého začiatku konštruovaný pre automatizované radenie prevodových stupňov. Prvým cieľom bolo upraviť ju pre potreby diaľkovej prepravy.

Spoločnosť vo svojom snažení uspela a v roku 2002, iba jeden rok po uvedení systému, bolo prevodovkou I-Shift vybavených už 14 percent predaných nákladných vozidiel Volvo. Pre porovnanie - jej predchodkyňou, prevodovkou Geartronic, prvou AMT prevodovkou spoločnosti Volvo Trucks, bolo vybavených len jedno percento nákladných vozidiel, ktoré spoločnosť predala.

Sven-Erik Tibb bol hlavným projektovým manažérom v priebehu celého vývoja prevodovky I-Shift. „Vytvorili sme kompletne novú nesynchronizovanú základnú prevodovku a integrovanú riadiacu jednotku s kompletnou elektronikou a snímačmi. Potom sme pridali softvér, ktorý bol konfigurovaný na mieru pre diaľkovú prepravu. Tým sme získali plnú kontrolu nad motorom a nad radením prevodových stupňov," objasňuje.

Nová prevodovka I‑Shift tak bola kombináciou úplne priamočiarej, nekomplikovanej mechaniky spojenej s elektronickým radením.

„Prevodovka I-Shift má mnoho predností. Okrem zníženia spotreby paliva prispieva tento systém i k bezpečnejšej jazde," hovorí Ricard Fritz, hlavný viceprezident strategického plánovania a rozvoja podnikania spoločnosti Volvo Trucks.

„Vodič sa môže plne sústrediť na prevádzku a nie je ku koncu pracovného dňa unavený radením prevodových stupňov. S prevodovkou I-Shift sa taktiež veľmi jednoducho radí, a to oceňujú ako skúsení vodiči, tak tí, ktorí ešte takúto prax nemajú."

K ďalším výhodám prevodovky I-Shift patrí to, že v porovnaní s ostatnými prevodovkami na trhu radí prevodové stupne veľmi rýchlo, že nie je potrebný spojkový pedál a k dispozícii je softvér pre rôzne druhy prepravy.

Druhá generácia

V roku 2005 sa objavila druhá generácia prevodovky I-Shift. Priniesla novú konštrukciu prednej a zadnej časti, aby bolo možné umiestniť nový spojkový systém a novú redukčnú jednotku. Tým sa dosiahlo väčšej kapacity pre vyššiu celkovú hmotnosť súprav, vďaka čomu môže byť teraz prevodovka I-Shift využívaná i pri niektorých stavebných prácach a pre dopravu v lesnom priemysle. V dôsledku toho sa prevodovka objavila aj v nákladných vozidlách so 16-litrovými motormi, a nielen u vozidlách s deväť- a dvanásťlitrovými pohonnými jednotkami.

Desať rokov s prevodovkou I-Shift

Uvedenie tretej generácie

Tretia generácia bola uvedená v roku 2009 a navhnutá v súlade s požiadavkami Euro 5. Priniesla rad hardvérových zdokonalení spolu s novým softvérom, ktorý prevodovku prispôsobil i pre ďalšie dodatočné, ešte náročnejšie nasadenie. Ďalším prvkom je režim rozhúpania ťažko naložených nákladných vozidiel.

„Už od samého začiatku sme vyvíjali programy pre rôzne prevádzkové podmienky a zákazníci si mohli vyberať. Každá nová generácia pridala nové aplikácie a teraz môžu byť prevodovkou I-Shift vybavené dokonca i skutočne veľmi ťažké stavebné nákladné vozidlá, akým je Volvo FMX," hovorí Sven-Erik Tibb, manažér útvaru pohonných ústrojenstiev a hybridných vozidiel spoločnosti Volvo.

Åke Zander, technický riaditeľ oddelenia Volvo Powertrain, sa vývoja zúčastnil tiež od samého začiatku. Podľa neho môže prevodovka I-Shift udržiavať spotrebu na rovnakej úrovni, ako s manuálnou prevodovkou dosahuje ten najlepší vodič, keď má dobrý deň. Elektronika zabezpečuje, že je vždy zvolený ten správny prevodový stupeň, ktorý motoru umožňuje, aby pracoval čo najekonomickejšie.

Výhodou prevodovky I-Shift je to, že nemá žiadne zlé ani dobré dni. Poskytuje rovnako efektívny postup bez ohľadu na to, kto riadi alebo ako sa vodič cíti. A čo viac, vodič nemusí na radenie stupňov vynakladať žiadnu silu," hovorí Åke Zander.

Aké sú vyhliadky do budúcnosti?

Už onedlho nastúpi do platnosti Euro 6 a prevodové systémy sa budú musieť prispôsobiť novým motorom.

„Najbližšia generácia bude ešte úspornejšia. Naviac sa chystáme konsolidovať, zdokonaliť a stabilizovať to, čo sme už dosiahli, a ešte ďalej rozšíriť aplikácie pre I‑Shift," sľubuje Åke Zander.

Fakty: I-Shift predtým a dnes

2001: I-Shift bola automatizovaná prevodovka pre európsku dopravu s celkovou hmotnosťou súprav až 44 ton a s krútiacim momentom do 2 400 Nm. Systém sa skladal z úplne novej nesynchronizovanej základnej prevodovky s tromi rýchlostnými stupňami a z integrovanej riadiacej jednotky s označením GCU (Gear Control Unit - riadiaca jednotka prevodov). Radenie stupňov bolo riadené elektronickým systémom, ktorý získaval informácie zo softvéru optimalizovaného špeciálne pre diaľkovú prepravu.

2011: Prevodovka I-Shift ponúka dnes aplikácie pre všetky typy dopravy a pre motory s vysokým krútiacim momentom. To znamená, že pracuje aj vo vozidlách určených pre skutočne ťažký terén, napríklad v neprístupných lesných a mäkkých terénoch.

Základná prevodovka bola ďalej zdokonalená a bola pridaná nová predradená deliaca prevodovka a nový spojkový systém. Prepracovaná a skrátená bola aj koncová redukčná prevodovka. Vďaka tomu je celá prevodovka ľahšia a kompaktnejšia. Prevodovka
I-Shift teraz spolupracuje so všetkými konfiguráciami náprav s výnimkou pohonu všetkých kolies.

Krajiny, ktoré v roku 2010 predali najviac nákladných vozidiel vybavených prevodovkou I-Shift:

1. Brazília
2. Nemecko
3. Francúzsko
4. Veľká Británia
5. Švédsko

201810.9chenjinyan

b