Zimná prevádzka, načo si treba dávať pozor
Prinášame vám zaujímavý článok, v ktorom autor ozrejmuje profesionálom, ale aj neprofesionálom niektoré zvláštnosti prevádzky v zimnom období. Ako sa "chová" motorová nafta, nemrznúca zmes alebo pneumatiky v zimnom období? Odpovede nájdete v tomto článku, ktorý pochádza zo stránok Sdružení řidičů ČR.
MOTOROVÁ NAFTA
Pri nízkych teplotách sa väčšinou objavia chyby na palivovom systéme kvôli „zamŕzaniu“ nafty. To je spôsobné nedodržaním parametra filtrovateľnosti nafty. Podľa normy má byť predávaná nafta odolná do -10 °C a to v období od 1.10. do 15.11., -20 °C od 16.11. do 28.2. a nakoniec -10 °C od 1.3. do 14.4. Nedodržanie týchto hodnôt vedie ku kryštalizácii parafínov obsiahnutých v nafte a tým spôsobuje upchatie palivového filtra a tým obmedzenie dodávky paliva do systému. Kontrolou kvality predávaného paliva sa zaoberá Slovenská obchodná inšpekcia a z jej záverov vyplýva, že sa bohužiaľ vyskytujú predajcovia, ktorý túto normu nedodržujú. Hlavne pri prudkom poklese teplôt je veľmi vhodné preventívne pridávať prípravok na zlepšenie tekutosti nafty. Tento prípravok sa dá zakúpiť na čerpacích staniciach alebo v našom internetovom obchode a väčšinou sa dávkuje v pomere 1:1000 a zlepšuje odolnosť nafty najmenej o -5 °C.
OSTREKOVAČE OKIEN
Asi každý vie, že počas zimného obdobia musí používať nemrznúcu zmes do ostrekovačov. Odporúčame používať najúčinnejšiu zmes a to z dôvodov menšej frekvencie doplňovania a tiež pri prudkých zmenách okolitej teploty. V testoch bolo tiež preukázané, že z teploty -7 °C sa prúdením vzduchu pri rýchlosti 50Km/h zvýši ochladenie kvapalín vo vozidle až na -29 °C. Preto sa stretávame so zamŕzaním čelných okien a svetlometov, aj keď sme použili adekvátnu nemrznúcu zmes k okolitej teplote.
ZIMNÉ PNEUMATIKY
V poslednej dobe sa vďaka zmenám v legislatíve spojenej so snahou zaistiť zjazdnosť komunikácii v zimnom období, stále častejšie objavuje požiadavka na špeciálne obutie nákladných vozidiel pre zimné obdobie. Prečo je to tak? Zimné pneumatiky majú v zimných podmienkach podstatne kratšiu brzdnú dráhu...
Veľa dopravcov sa bráni tým, že neexistujú plášte pre zimnú prevádzku nákladných vozidiel. To nie je ale celkom pravda. Požiadavky na nákladné vozidlá sú odlišné od požiadaviek na osobné autá. Je teda logické, že tieto rozdiely sú viditeľné aj v konštrukcii pneumatík, či letných, zimných alebo celoročných.
Zimné pneumatiky sú v ponuke každého výrobcu pneumatík. V naších podmienkach sa využívajú tzv. celoročné pneumatiky určené do zmiešanej prevádzky, alebo i ľahkého terénu. Sú označované skratkou M+S (blato a sneh), pričom u zimných pneumatikách býva symbol hôr a snehovej vločky. Aby sme maximálne využili vlastnosti pre ktoré sú tieto pneumatiky používané, musíme dodržať určité pravidlá použitia. Zimná pneumatika má lepší záber, brzdenie a ovládateľnosť na snehu, ľadu a pri nízkych teplotách. Je potrebné si uvedomiť, že styčná plocha pneumatiky s vozovkou tvorí veľmi malá plocha – iba niekoľko centimetrov štvorcových. Cez túto plochu sa uskutočňujú prenosy všetkých síl – akcelerácia, odstredivá sila pri prejazde zákrutou a hlavne sily vznikajúce pri brzdení vozidla. Pri dosiahnutí ideálnej smerovej stability vozidla je veľmi dôležité dodržanie predpísaného tlaku hustenia na prednej aj zadnej náprave. Len tak je zaručená funkcia pneumatiky. Samozrejme pokým súčet všetkých síl presiahne maximum, ktoré sú s fyzikálneho hľadiska možné pneumatikou preniesť, príde ku šmyku.
Fyzikálne zákony sú neúprosné. Nedajú sa obísť, dá sa im len prispôsobiť a to hlavne znížením rýchlosti jazdy. To do akej miery a ako dlho udrží pneumatika vozidlo na vozovke, záleží od súčiniteľov trenia. Veľkosť súčiniteľa trenia sa odvíja od vlastností dotýkajúcich sa materiálov vozovky a pneumatiky. Suchá asfaltová vozovka má väčší súčiniteľ trenia ako mokrá a tá má väčší súčiniteľ trenia ako vozovka zasnežená. Pri zhoršených podmienkach sa na vozovke jednoducho viac šmýka. To vie každý vodič.
Preto je potrebné dodržovať nasledujúce zásady:
1. Pri zimnej prevádzke je potrebné používať pneumatiky s označením M+S
2. Hĺbka dezénu by nemala klesnúť pod 6mm.
3. Ďalej si treba zapamätať, že podhustené plášte majú menšiu styčnú plochu s vozovkou a tým horšie záberové a brzdné vlastnosti. Preto treba venovať pozornosť aj správnemu tlaku v pneumatikách.
Tiež je potrebné spomenúť zásady bezpečnej jazdy. I pri dodržovaní týchto zásad sa môžeme dostať do problematickej situácie, kedy nám nezostane nič iné než použiť snehové reťaze (Tie sa dajú kúpiť u mnohých predajcov a v ponuke ich nájdete aj u nás v špecializovanom obchode Profivodic.sk).
ZÁSADY BEZPEČNEJ JAZDY
V zimnom období je potrebné prispôsobiť spôsob jazdy danej situácii viac ako v letnom období. Je dôležité hlavne prispôsobiť rýchlosť, dodržovať väčšie vzdialenosti medzi vozidlami, viac sledovať premávku okolo seba a počítať s dlhšou brzdnou dráhou. Snažíme sa o čo najplynulejšiu jazdu bez zbytočného dobiehania a brzdenia za vozidlami pred nami. Venovať sa zvýšenej opatrnosti hlavne na cestách nižších tried. K vyhýbaniu s proti idúcimi vozidlami je potrebné si zvoliť bezpečné miesto. Na cestách v lesných úsekoch, na mostoch a na dlhých rovinách treba počítať s väčšou pravdepodobnosťou závejov, zľadovatených plôch a pod. Pred každým klesaním spomaliť na bezpečnú rýchlosť.
Moderné systémy – ABS, ASR, atď. sú veľmi užitočné, ale nie sú zárukou bezpečnej jazdy. Pri jazde na snehu buďte viac opatrný. Uvedomte si svoje schopnosti a rovnako schopnosti iných vodičov. Vyvarujte sa veľmi prudkého brzdenia, zmeny smeru a akcelerácie. Dodržujte väčší odstup za vozidlom pred vami. V zime má automobil dlhšiu brzdnú dráhu ako v lete. Brzdite zľahka, aby nedošlo k zablokovaniu kolies a šmyku. Pred vjazdom do zákruty pribrzdite s predstihom, kedy vozidlo ešte ide priamo. Zákrutu prejdite plynule. Nebrzdite v zákrute! Ak musíte brzdiť v zákrute, konajte obzvlášť opatrne.
Nasadzovanie snehových reťazí si dopredu nacvičte. Vyhnete sa tak prípadným problémom. Pravidelne kontrolujte tlak vzduchu v pneumatikách a hĺbku dezénu. Ďalším dôležitým bodom je tiež upevnenie nákladu. Nechcem povedať, že v lete nie je dôležité upevňovať náklad, ale v zime je väčšie riziko zložitých a nebezpečných manévrov a tiež je väčšie nebezpečie posunu nákladu na „korbe“. Ak k tomu pridáme namrznuté plochy nákladného priestoru, sme k problému ešte bližšie.
Zdroj: Sdružení řidičů ČR
- Ak chcete pridať komentáre, tak sa musíte prihlásiť alebo zaregistrovať.
Zaujali Vás tieto informácie? Odporučte portál Profivodic.sk aj Vašim kolegom >>>
Hlasujte za tento článok na: