Palubná jednotka (OBU) pre mýto na Slovensku
Palubná jednotka je elektronické technické zariadenie, umožňujúce jednoznačnú identifikáciu a polohu vozidla elektronickým mýtnym systémom. Palubná jednotka je neprenosná a od 1.1.2010 je prevádzkovateľ vozidla povinný ju používať pri jazde po vymedzených úsekoch ciest vo vozidle podliehajúcom mýtnej povinnosti. Prevádzkovateľ vozidla je povinný používať výlučne tú palubnú jednotku, ktorú mu poskytne prevádzkovateľ systému. Vodič vozidla s povinnosťou platiť mýto je povinný skontrolovať pred jazdou po vymedzených úsekoch, počas jazdy a po jej ukončení správnosť nastavenia a funkčnosť palubnej jednotky.
Palubná jednotka má bez držiaka rozmery 145 x 126 x 41,2 mm a hmotnosť cca 480 g. Na čelnej strane jednotky sú indikačné, ovládacie a signalizačné prvky, ktoré vodičovi umožňujú správne nastavenie a používanie palubnej jednotky. Neoddeliteľnou súčasťou palubnej jednotky je aj jej základné príslušenstvo určené pre inštaláciu do vozidla prostredníctvom cigaretového zapaľovača.
Palubná jednotka je vlastníctvom prevádzkovateľa systému, ktorý ju na základe zákona 25/2007 Z.z. o elektronickom výbere mýta v platnom znení, Mýtneho poriadku a všeobecných obchodných podmienok poskytuje Prevádzkovateľovi vozidla (Zmluva o poskytnutí palubnej jednotky).
Prečítajte si viac o Zmluve o poskytnutí palubnej jednotky (§9 Mýtneho poriadku) TU .
Za prenájom každej palubnej jednotky do automobilu platia prepravcovia popri vratnej zálohe 50 eur aj jednorazový poplatok 1 euro. O tomto poplatku podľa riaditeľa SkyToll-u rozhodlo ministerstvo dopravy. "Je to suma, ktorá nezodpovedá tomu, čo SkyToll navrhoval pre zabezpečenie efektívneho používania mobilných jednotiek. Napriek tomu toto rozhodnutie plne akceptujeme," povedal Okáli. SkyToll pôvodne požadoval, aby dopravcovia platili za palubnú jednotku v reálnej hodnote okolo 300 eur odplatu v rozsahu 22 až 30 centov na deň.
Tento satelitný systém elektronického výberu mýta bol vybratý ako najvýhodnejší nakoľko cestná sieť na Slovensku je „poskladaná“ z krátkych úsekov a vysokým počtom vstupných/výstupných križovatiek. Preto hlavne kvôli času a nevyriešenými vlastníckymi vzťahmi k pozemkom, kde by stáli brány k mikrovlnnému systému sa projekt satelitného systému elektronického výberu mýta vybral ako výhodnejší. Palubná jednotka je skonštruovaná tak aby mohla fungovať aj v iných krajinách.
Skladá sa z
- GPS antény
- GSM/GPRS modulu
- DSRC mikrovlnného modulu
- Je skonštruovaná v súlade s aut. štandardmi
- Má zabudovaný otrasový senzor
- A senzor neoprávnenej manipulácie
- GPS modul SIRF Star III
Komunikácia palubnej jednotky s „mýtnym centrom“ je zabezpečená proti odcudzeniu dát kryptovanou komunikáciou a elektronickým podpisom. Update a rozširovanie softvéru sa realizuje vzduchom. Dá sa rozšíriť o monitoring polohy a pohybu a o monitoring vstupu do zón. Výrobcom tejto palubnej jednotky je spoločnosť Continental AG, nástupca Siemens VDO.
INŠTALÁCIA PALUBNEJ JEDNOTKY
- Pre režim Pre pay funguje na spôsobe Plug and Play, čiže je napájaná cez cigaretový zapalovač a držiak jednotky je pripevnený na skle pomocou prísaviek na sklo.
- Pre režim Post Pay musí byť fixne nainštalovaná odbornou/sprostredkovateľskou firmou. Držiak jednotky je pripevnený na čelnom skle pomocou lepiacej pásky.
Viac informácií o mýte na Slovensku nájdete TU >> .
Zdroj: NDS, SkyToll, MDPT SR, emyto.sk, Zbierka.sk
Zaujali Vás tieto informácie? Odporučte portál Profivodic.sk aj Vašim kolegom >>>
Hlasujte za tento článok na: