Ako ohodnotiť prácu za volantom

Pred tým ako prvý krát sadnete za volant kamiónu si prečítajte tento článok.

Dokumenty a tlačivá

Stiahnite si dovolenkový list alebo ďalšie potrebné tlačivá celkom zdarma.

Všetko o kvalifikačnej karte vodiča

Informácie o základnej kvalifikácii a pravidelnom výcviku profesionálnych vodičov.

VIDEO: Nie je vodič ako vodič

Doprava a šoférovanie v dnešnej dobe vyzerajú úplne inak ako pred rokmi. Preplnené cesty, každý sa niekam ponáhľa, všetko máme na minúty vypočítané a v prípade, že sa ocitneme v dopravnej zápche alebo sa z iných dôvodov naša cesta predĺži, sme nervózni alebo nejazdíme podľa predpisov. A to môže mať nepríjemné následky. Slovensko ako aj iné krajiny, sa zaviazali, že do roku 2010 znížia počet usmrtených a vážne zranených osôb pri dopravných nehodách o 50%. Ak sa pozrieme na štatistiky, postrehneme, že sa im to celkom darilo. No rovnako ako predstavitelia krajín, aj výrobcovia automobilov majú záujem, aby v ich autách nevyhasínali životy alebo aby ich autá nezabíjali a vážne nezraňovali chodcov a ostatných účastníkov premávky.

Základným prvkom alebo základnými prvkami bezpečnej dopravy z hľadiska štátu sú správne naplánované, vybudované a upravené cesty. Cestná sieť musí byť vybudovaná tak, aby v určitých úsekoch nevznikali zbytočné zápchy a kolízne situácie a vodiči tak neboli zbytočne nervózny a nezvyšovalo sa tým riziko nehody.  Rovnako dôležité je, samozrejme, i dodržiavanie dopravných predpisov, ktoré je  v rukách každého vodiča.  No nemala by to byť výška pokuty, ktorá nás dovedie k dodržiavaniu predpisov cestnej premávky. Každý vodič, ktorý jazdí podľa predpisov len preto, že mu hrozí za ich porušenie vysoká pokuta a prievan v peňaženke, by vodičom ani nemal byť. Na cestách s nami vo vozidle i na okolo jazdí totiž niečo oveľa dôležitejšie – ľudský život.

Mysli!
Reklamná kampaň vo Veľkej Británii hovorí za všetko. „Rýchlosť zabíja.., Mysli na to!“ Nie je to však veľká rýchlosť, čo zabíja. „Dokonalé auto“ so súčasnými prvkami aktívnej a pasívnej bezpečnosti, ktoré ide rýchlosťou 250km/h po prázdnej novovybudovanej diaľnici, kde nehrozí napríklad stret so zvieraťom je určite menej nebezpečné ako auto, ktoré ide rýchlosťou 40km/h okolo detského ihriska alebo základnej školy. Preto práve slovo „Mysli!“ a jeho význam je určite dôležitejší ako možná a momentálna rýchlosť vozidla.


Únava
Ospalosť a únava je príčinou približne pri jednej pätine vážnych nehôd. Nie veľa vodičov si uvedomuje, že unavený by sme si podľa zákona ani nemali za volant sadať. Realita je však iná a pocit únavy väčšinou potlačia slová „musím, lebo...“. Aj v tomto prípade platí: „Mysli!“ na možné dôsledky. Nie na výšku pokuty! (Viac o únave a spánku si môžete prečítať v článku Vodič nie je stroj.)


Ozvi sa!
„Nepáči sa Ti ako jazdím? Ozvi sa!“ alebo „Jazdím dobre? 0900XXXYYY“ Podobné nápisy sú na vozidlách v západnej Európe bežné, okrem zvyšovania bezpečnosti pomáhajú k budovaniu mena firmy, keďže sa na vozidle nachádza aj názov alebo logo firmy a „neposlušný“ vodič ho myšičkovaním a agresívnou jazdou jednoducho kazí. Aj v tomto prípade pre vodiča platí: „Mysli!“ na možné dôsledky.
V Nórsku prebieha kampaň, ktorej zámerom je, aby spolujazdci upozornili vodiča, že jazdí nebezpečne. Preto ak sedíte v aute s vodičom, ktorý riskuje, nebojte sa mu to povedať.


Pásy
Niet pochýb o tom, že bezpečnostný pás zachránil státisíce ľudských životov a zabránil alebo aspoň znížil následky zranení. Používanie bezpečnostných pásov v osobných automobiloch je viac menej bežné, ale používate bezpečnostné pásy aj za volantom autobusu alebo nákladného vozidla? Požadujete od spolujazdcov a cestujúcich, aby sa pred jazdou pripútali? Aj v tomto prípade platí: „Mysli!“ na možné dôsledky. Nie na výšku pokuty!


Svetlá a reflexné materiály
„Vidieť a byť videný“ poznáme ako heslo pre zapnuté svetlá počas dňa. Aj keď je u nás používanie reflexných viest, reflexného oblečenia alebo reflexných prvkov povinné, málokto si uvedomuje, že byť „videný“ je často krát dôležitejšie ako vidieť. Vodič mimo vozidla alebo chodec bez reflexného oblečenia je jednou nohou v hrobe. Aj v tomto prípade platí: „Mysli!“ na možné dôsledky. Nie na výšku pokuty!


Šoférovanie v práci
Odhaduje sa, že až tretina všetkých nehôd bola spôsobená vodičmi, ktorí boli v práci. Únava, telefonovanie za volantom, prekračovanie povolenej rýchlosti a agresívna jazda je vo väčšine prípadov spoločným menovateľom príčin nehôd, ktoré sa stali počas riadenia vozidla v práci. Aj v tomto prípade platí: „Mysli!“ na možné dôsledky. Nie na výšku pokuty!


Telefonovanie
Počuli ste už o dočasnej slepote pozornosti? Znamená to prehliadanie svetiel na semaforoch alebo dopravných značiek a iných dôležitých vizuálnych signálov počas telefonovania za volantom. Nie je pri tom dôležité, či telefonujete s telefónom v ruke alebo pomocou hands-free súpravy. Často krát odloženie hovoru na neskôr potlačia známe slová „musím, lebo...“. Omnoho smutnejšie je, keď si toto nebezpečenstvo a ohrozovanie neuvedomujú vodiči autobusov a nákladných vozidiel. Aj v tomto prípade platí: „Mysli!“ na možné dôsledky. Nie na výšku pokuty!


O vyššiu bezpečnosť na cestách sa nám svojimi predpismi a úpravami stará štát. V snahe vyrábať čoraz bezpečnejšie vozidlá sa na trhu predbiehajú automobilky. No za bezpečnú jazdu si zodpovedáme sami. Nie je vodič ako vodič a tak – MYSLI!

b