60 rokov autobusov Setra
Pred šiestimi desaťročiami, v roku 1951 konštruktér Otto Kässbohrer vyhotovil vo svojej firme prvý autobus Setra (S 8) so samonosnou karosériou, s motorom v zadnej časti vozidla a priamym pohonom na zadnú nápravu. Skratka Setra, vytvorená z nemeckého slova samonosný „selbsttragend“, poslúžila aj pre názov tohto prvého autobusu s novým spôsobom konštrukcie karosérie, ktorý vyvolal revolučnú premenu ich výroby v Nemecku i Európe.
Predhistória autobusov značky Setra začala už pred sto rokmi. Firma Kässbohrer vtedy spustila výrobu autobusov, najprv na podvozku Saurer. Zároveň tiež realizovala s využitím samonosnej konštrukcie viaceré nadstavby pre osobné automobily. Skúsenosti z výroby autobusov i samonosných konštrukcií vozidiel potom konštruktér Otto Kässbohrer zúročil pri výrobe prvého autobusu Setra.
Autobus Setra S 8 mal premiéru na Medzinárodnej automobilovej výstave IAA (Internationale Automobil Ausstellung) konanej v roku 1951. Za šesťdesiat rokov od predstavenia prvého už zišlo z výrobných liniek továrne v nemeckom meste Ulm päť generácií autobusov Setra. Setra sa dnes radí do prestížnej rodiny vozidiel, ktoré dodáva Daimler.
Prvý, dnes šesťdesiatročný konštrukčný rad 10 autobusov Setra (počnúc rokom 1951) reprezentujú typy od S 6 až po 15. Typy S 10 až 14 boli pritom vyhotovené pre diaľkovú, medzimestskú linkovú alebo mestskú dopravu. Zároveň sa začína uplatňovať stavebnicový princíp pri vyhotovení rozličných dĺžok autobusov tohto radu. Písmeno S sa uvádza pri označení všetkých autobusov ako skratka značky Setra.
Druhý konštrukčný rad 100 (od roku 1967) mal päť typov: S 100, 110, 120, 130 i 150. Priniesol prehĺbenie industrializácie ich vyhotovenia a výrobu podľa stavebnicového princípu z veľkého množstva identických dielov. Typické pre tento rad boli hranaté tvary, vyšší komfort pri zväčšenom a zvýšenom vnútornom priestore pre cestujúcich i sériovo dodávaná predná náprava so samostatným zavesením kolies a pneumatické pruženie.
Vynikajúcou stabilitou a výborným pružením rozmaznával cestujúcich i vodiča už rad 200 (od roku 1976 – pri štvrťstoročí značky) modely S 211 H, 212 H, 213 H, 215 H a verzie so zvýšenou podlahou S 213 HD a 215 HD. Medzi ďalšie technické míľniky, ktoré štvrtý rad priniesol patria: sériovo montované kotúčové brzdy na prednej náprave a novodobé horizontálne vetranie.
Piaty konštrukčný rad 300 (od roku 1991) typy S 309 HD, 315 HD a 315 HDH identifikuje výrazné krídlo za priestorom ergonomicky tvarovaného kokpitu a novo vyvinutý integrálny zrkadlový systém, ktorý autobusu dával jedinečnú tvár. Vyhrievané a zvnútra nastaviteľné zalomené zrkadlové rámy (spočiatku označované ako tykadlá chrobáka), zabezpečovali spolu s optimalizovaným predným stĺpikom karosérie vodičovi veľmi dobrý výhľad pozdĺž oboch strán autobusu. Najvyššiu, vtedy dostupnú mieru bezpečnosti sériovo v autobuse poskytovali antiblokovací systém, regulácia preklzávania hnacích kolies (ABS/ASR) a retardéry Telma alebo Voith.
Počnúc týmto modelovým radom sa pri autobusoch Setra vyčleňujú tri kategórie: TopClass - luxusné diaľkové, ComfortClass - ekonomické diaľkové GT-/GT-HD i modely s volantom na pravej strane a MultiClass - medzimestské linkové.
Šiesty konštrukčný rad 400 od prvého modelu TopClass 400 (prišiel v roku 2001 pri polstoročí značky Setra) zahájil výrobu diaľkových autobusov novej dimenzie, ktorá garantuje cestovanie na najvyššej úrovni pre cestujúcich a vodiča. V roku 2004 nasledovali diaľkové autobusy ComfortClass 400. A v septembri 2005 nakoniec prišli medzimestské linkové autobusy radu MultiClass 400. Aktuálny, v poradí šiesty konštrukčný rad Setra zahŕňa vyše 20 typov autobusov. Sú medzi nimi aj dve verzie pre Spojené štáty a dva typy ComfortClass vo vyhotovení s volantom na pravej strane.
- Ak chcete pridať komentáre, tak sa musíte prihlásiť alebo zaregistrovať.
Zaujali Vás tieto informácie? Odporučte portál Profivodic.sk aj Vašim kolegom >>>
Hlasujte za tento článok na: